Multi V IVhhhhhhhhhhhh01

سیستم های VRF به سیستم هایی گفته می شوند که با تغییر دبی مبرد در حال گردش، متناسب با بار حرارتی مورد نیاز، سبب صرفه جویی در هزینه های انرژی می گردند .
دستگاه ها از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند . هر یونیت خارجی چندین پنل داخلی را پشتیبانی می نماید .

شرکت بومیانگ (Bumyang) دستگاه های دارای این تکنولوژی را BRV(Bumyang Refrigerant Variable) می نامد .
کمپرسور این دستگاه از نوع اینورتر و تروپیکال با قابلیت کارکرد تابستانی 52 درجه سانتی گراد است که کاملاً مناسب جهت نصب و اجرا در مناطق جنوبی ایران می باشد.
همچنین این دستگاه قابلیت تولید گرمایش در زمستان تا دمای محیطی 20- درجه سانتی گراد را دارا می باشد .

 

یونیت خارجی بومیانگ در دو گروه Mini BRV و BRV طبقه بندی می شوند .
Mini BRV از ظرفیت 8 تا 16 کیلووات و BRV از ظرفیت 25 تا 50 کیلووات است که می توان آنها را با هم ماژول کرد و حداکثر ظرفیت 200 کیلووات را تامین نمود .

در دستگاههای BRV می توان تا 1000 متر طول کل لوله کشی و 110 متر ارتفاع لوله کشی داشت بنابراین در ساختمانهای بلند مرتبه استفاده از این سیستم ، انتخاب بسیار مناسبی است .

کمپرسور این دستگاه ها از نوع DC اینورتر است که باعث کاهش مصرف برق و افزایش راندمان و ضریب کارکرد دستگاه می گردد.

واژه اینورتر به معنای تغییر دهنده است . در سیستم کمپرسوری اینورتر وظیفه تغییر دور چرخش کمپرسور و کنترل میزان برق مصرفی آن را به عهده دارد و بسته به بار سرمایشی مورد نیاز در هر ساعت شبانه روز دور کمپرسور کنترل می شود و هنگامی که دمای محیط به دمای دلخواه تنظیمی کاربر نزدیک گردد کمپرسور خاموش نمی شود بلکه دور آن کم شده و با حداقل مصرف برق کار می کند و بسته به نیاز مجدد شروع به کار با دور بالا می کند .
در این شرایط کمپرسور استارت اضافه نمیزند و عمل اتومات کردن و استارت کردن کمپرسور که عامل اصلی مصرف برق زیاد و کاهش عمر کمپرسور است در این سیستمهای اینورتر اتفاق نمی افتد .
همچنین به کارگیری مبرد R410a ضمن حفاظت از محیط زیست سبب بهبود راندمان حرارتی دستگاه می گردد.

فن کندانسور سیستم های BRV دارای 18 مرحله سرعت مختلف نسبت به بار حرارتی سیستم است . فن ها با موتور DC نسبت به فن هایی که با برق متناوب شهری AC کار می کنند 45 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند.

همچنین پروفیل پره های فن ، دارای طراحی با لبه های تند بوده که سبب افزایش حجم هوای عبوری از روی کویل کندانسوری و کاهش صدا و لرزش می گردد.

در مبدل های حرارتی از لوله های شیاردار داخلی و فین های آب دوست جهت افزایش راندمان حرارتی استفاده شده است . لوله های شیاردار داخلی سبب افزایش آشفتگی جریان درون لوله و ایجاد رژیم جریان توربالانس می شود و از این طریق نرخ انتقال حرارت را بهبود می بخشد .

دستگاه های BRV مجهز به سیستم ضد یخ زدگی هوشمند جهت کارکرد ایمن دستگاه و سیکل زمانی دیفراست بسیار کوتاه هستند.

دستگاه های BRV دارای تکنولوژی پیشرفته کنترل روغن کمپرسورهاست . بین ماژول ها خط یکسان سازی ارتفاع روغن وجود دارد همچنین از جداکننده سانترفیوژ روغن با راندمان 99% استفاده شده که سبب اطمینان از تامین روغن کافی برای کمپرسورها و افزایش طول عمر و ضریب اطمینان کارکرد دستگاه می شود.

همانطور که گفته شد BRV با ظرفیت های مختلف را می توان با هم سری کرد . در دستگاه های ترکیبی از چند ماژول ، سیستم کنترلی با تقسیم ساعت کار بین ماژول ها سبب کارکرد مساوی بین آن ها و افزایش طول عمر آن می گردد .
در دستگاه های ترکیبی از چند ماژول ، چنانچه هر یک از ماژول ها به هر علت دچار مشکل شود . سایر سیستمهای ترکیبی با آن ، قادر به ادامه کارکرد خود هستند و کارکرد کل سیستم مختل نمی گردد.

دستگاه های BRV مجهز به تکنولوژی گرمایش و سرمایش سریع هستند که با توجه به کمپرسور اینورتر این دستگاه ها به سرعت سرمایش و گرمایش مورد نیاز فضاهای داخلی قابل تأمین هستند.


مزایای استفاده از سیستم VRF در مقابل اسپلیت یونیت
1-سیستم های VRF قابلیت لوله کشی بین 70 تا 90 متر در ارتفاع و 1000 متر طول کل لوله کشی را دارند در صورتیکه در مورد تمام اسپلیت یونیت ها حداکثر 30 متر در کل طول و 15 متر در ارتفاع می توان لوله کشی اجرا کرد البته در اسپلیت یونیت ها جهت جلوگیری از برگشت روغن به داخل کمپرسور هر 5 تا 8 متر ارتفاع می بایست یک Oil Trap یا تله روغن اجرا کرد این خود مستلزم هزینه و سختی کار است . نکته قابل توجه اینجاست که در شرایط آب و هوایی گرم این لوله کشی های حداکثر ، در اسپلیت یونیت ها پیشنهاد نمی شود به دلیل رطوبت و دمای بالا ، این امر باعث کاهش عمر مفید کمپرسور و نگرفتن راندمان کافی از دستگاه و هزینه های قابل توجه در مصرف برق می شود .

2-به طور متوسط هر دستگاه یونیت خارجی VRF می تواند بین 8 تا 12 یونیت داخلی را بسته به ظرفیت آن پوشش دهد در صورتیکه هر یونیت خارجی در اسپلیت یونیت تنها یک یونیت داخلی را ساپورت می نماید .

3-به ازاء هر یونیت خارجی VRF تنها یک خط لوله و رایزر نیاز است که این خود باعث کاهش مسیر مورد نیاز در طول و ارتفاع لوله کشی می شود در صورتیکه در اسپلیت یونیت ها تعداد خطوط لوله کشی در طول و ارتفاع به دلیل مستقل بودن هر دستگاه به مراتب بیشتر از سیستم های VRF است و در اسپلیت یونیت ها مجبور به تأمین تعداد زیادی رایزر هستیم .

4-از طرف دیگر کمپرسور دستگاه های VRF از نوع اینورتر با برق سه فاز است که خود باعث کاهش مقدار قابل توجهی از هزینه های برق است در صورتی که برق مصرفی در اسپلیت یونیت ها در اکثر ظرفیت ها از نوع تک فاز بوده که این خود هزینه برق مصرفی را تا حد زیادی افزایش می دهد .

فن کندانسور دستگاه های VRF از بالا به صورت (Top Discharge) می باشد بنابراین جهت نصب فضای زیادی را از طرفین نیاز نداریم در صورتی که فن کندانسور اسپلیت یونیت ها از روبرو (Side Discharge) بوده که جهت دفع حرارت باید فاصله مناسب بین یونیت ها رعایت شود که این خود باعث اشغال فضای زیادی خواهد شد

جستجوی مطالب