بازدید و سرویس موتورخانه

بازدید، سرویس و نگهداری از موتورخانه به عنوان قلب گرمایشی ساختمان، بسیار ضروری است. متاسفانه در کشور ما این مساله مورد غفلت واقع می شود و به همین دلیل، علاوه بر بالا بودن مصرف انرژی به ازای هر واحد مسکونی، تجاری یا صنعتی، عمر مفید تجهیزات حرارتی مانند بویلر، مشعل، منابع ذخیره آب گرم و سایر تجهیزات جانبی به میزان کمتری قابل بهره برداری می باشد

از آنجا که هزینه اولیه راه اندازی سیستم های تاسیساتی بالاست، تنها عاملی که باعث اقتصادی جلوه کردن استفاده از این سیستم ها می شود، عمر مفید اجزای آن می باشد. عمر مفید سیستم موتورخانه زمانی حاصل می شود که بازدید هایی از آن به عمل آید و اجزای آن به صورت دوره ای، سرویس شوند

در حال حاضر، بسیاری از سیستم های تاسیساتی موجود در واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی به علت اشکالات طراحی و ضعف در نصب و راه اندازی، نمی توانند به شکل ایده آلی مورد بهره برداری قرار گیرند. محاسبات اشتباه بار حرارتی و یا در بسیاری مواقع درنظر گرفتن ضرایب اطمینان بسیار بالا و غیر واقعی، موجب خرید و صرف هزینه اولیه سیستمی به مراتب بالاتر از نیاز گرمایشی ساختمان می شود که این خود باعث تحمیل هزینه های بیشتر سرویس و تعمیر و نگهداری می شود

رفع عیب یک سیستم گرمایشی که به شکل مناسبی کار نمی کند علاوه بر اینکه یک هنر است، پشتوانه علمی نیز دارد. شما ممکن است در خصوص هواگیری سیستم هر کاری که می توانستی، انجام داده اید و یا منبع انبساط را برای اطمینان از عدم گرفتگی در آن بررسی و بازدید کرده اید، ولی مشکل هنوز رفع نشده باشد. پس حضور یک فرد متخصص در این مواقع ضروری است

به منظور آگاهی شما عزیزان با برخی از موارد سرویس موتورخانه، توصیه های زیر را ارائه می کنیم

     توجه به دستورات توصیه شده در دفترچه راهنمای هر دستگاه و عمل به آن در حیطه توانایی ها (بدیهی است موارد تخصصی بایستی توسط نیروی آموزش دیده انجام شود.)

     پرهیز از دستكاری بی مورد سیستم و کاوش در تجهیزات آن به هر دلیل

    پرهیز از تعمیر و سرویس دستگاه بدون استفاده، مشورت و كمك گرفتن از افراد متخصص

     الزام به انجام سرویس ها و بازدید هایدوره ای به شکل منظم

    بهره گیری از افراد مطلع و متخصص و در اختیار دادن آموزش های حداقلی مورد نیاز به کاربران نهایی سیستم

  بازدید و سرویس موتورخانه علاوه بر نقشی که در تداوم فعالیت پربازده اجزای آن ایفا می کند، از نظر ایمنی، حفاظت و اطلاع از نشت های احتمالی آب، گاز، گازوئیل که در صورت عدم رسیدگی، ممکن است هر یک به نوعی باعث تخریب یا آتش سوزی شوند، اهمیت فراوانی دارد

    کنترل صدای پمپ، مشعل و کنترل گر های مشعل، دیگ و سایر اجزا، در حفظ سلامت آن ها می تواند بسیار موثر باشد

     بازدید از دیگ به طور منظم انجام گیرد و وجود نشتی در شیرها، پره های دیگ، تنظیم بودن دودکش، ارتفاع آب توسط مانومتر، هماهنگی بین درجه حرارت مانومتر و ترمومتر دیگ و کارکرد صحیح مشعل با شعله نارنجی مایل به سفید بررسی شده و اطمینان حاصل شود

     مشعل های گازوئیلی نباید با بدنه تماسی داشته باشند

از نبود وسایل اضافی همچون کاغذ و مقوا، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، نفت و میعانات گازی و به طور کلی هرگونه مواد اشتعال زا در موتورخانه، اطمینان حاصل کنید

 از برقراری ارتباط صحیح و به موقع بین آکوستات و مشعل و ترمومتر اطمینان حاصل کنید. چنانچه مشعل گازوئیلی باشد، فوتوسل آن را چند روز یکبار تمیز کنید. صدای آرام مشعل و رنگ آن را همیشه به خاطر داشته باشید تا اگر تغییری در آن صورت بگیرد بتوانید به فکر اصلاح و رفع عیب آن باشید

پمپ ها به خاطر ماهیت مکانیکی شان، همیشه در حال کار مداوم هستند و به همین دلیل احتمال آسیب پذیری بالایی دارند. سرویس و روغن کاری پمپ ها در زمان مناسب، بایستی جز برنامه های بازدید و سرویس موتورخانه قرار گیرد. پمپ های سیرکولاسیون بایستی از نظر صدا هنگام فعالیت، سالم بودن کوپلینگ و فنرهای آن کنترل شوند. پمپ های زمینی که معمولا در مجتمع های مسکونی نصب و به کار گرفته می شوند، بایستی به طور منظم روغن کاری شوند. آبی که از طرف میل پمپ های زیرزمینی به صورت قطره ای چکه می کند، نشانگر خراب بودن پمپ نبوده و طبیعی است. اما اگر حجم آب چکه شده زیاد باشد، می توان با پیچ تنظیمی مخصوص این کار، آن را تنظیم کرد

در مورد مخزن دوجداره، بایستی به اختلاف درجه حرارت آب گرم ورودی و خروجی دقت کرد. در صورتی که این اختلاف زیاد باشد، بایستی علت آن را بررسی کرد. در وهله اول، این اتفاق ممکن است ناشی از رسوب گرفتگی جداره های منبع دوجداره باشد و در وهله دوم، ممکن است ناشی از سوراخ شدگی منبع باشد

در مورد منبع انبساط، کنترل آن بایستی به شکل متناوبی انجام شود. بازدید، نگهداری و سرویس منبع انبساط در مقابل عوامل جوی مانند زنگ زدن و پوسیدگی، خراب شدن شیر شناور و سرریز کردن آب از آن می تواند علاوه بر سرد شدن آب واحدهای ساختمان و افزایش مصرف انرژی، باعث تخریب بخشی از فضای پشت بام یا کل آن شود. لازم است در هنگام بازدید از منبع انبساط، از در جریان بودن آب و گرم بودن آن اطمینان حاصل کرد

کنترل مخزن گازوئیل بایستی به صورت مرتب انجام شود. در صورت داشتن منبع روزانه، آن را کنترل کرده و از نشتی آن مطمئن شوید. بایستی فیلتر گازوئیل را پس از هر بار پر کردن منبع تمیز کرد تا جریان عبور گازوئیل به مشعل روان برقرار شود

 دستور العمل سختی گیر بایستی در داخل موتورخانه و نزدیک سختی گیر نصب شود. لازم است که آب خروجی سختی گیر کنترل شود و به وسیله معرف های مخصوص آزمایش شود و در صورتی که سختی آب زیاد باشد، باید بستر رزین داخل سختی گیر را شست و شو داد

 از تابلوی برق موتورخانه، نباید هیچ انشعاب دیگری گرفته شود. چراغ های سیگنال آن را کنترل کرده و از کلیدهای مینیاتوری بازدید انجام شود وچنانچه اطلاعات برقی ندارید، از دستکاری تابلو برق پرهیز کنید.

 در مکانی مناسب از موتورخانه، حتما حداقل یک عدد کپسول ضد حریق نصب شود

 در بازرسی ها توجه کنید که از هیچ فضای خالی موتورخانه به عنوان انبار استفاده نشده باشد

 شیرآلات موتورخانه بایستی کنترل و باز و بسته شوند تا دچار گرفتگی ناشی از املاح و رسوبات موجود در آب نشوند. از برداشتن فلکه شیرفلکه های موتورخانه پرهیز کنید. همچنین به وسیله علائم مخصوصی، شیرهای مربوط به هر طبقه را از هم جدا کنید

     شیر بای پس در زمانی که از شیر سیرکولاسیون استفاده می شود باید بسته باشد

     موتورخانه خود باید از روشنایی و تهویه مناسب برخوردار باشد. در غیر این صورت می توان از طریق یک لوله به موازات دودکش تهویه مناسب را انجام داد

     اندازه درب موتورخانه باید قدری باشد که امکان ورود و خروج تجهیزات میسر باشد

     دودکش استاندارد برای دیگ الزامی است. دیگ بایستی بر روی فونداسیون نصب شده باشد و در صورت نیاز از ضربه گیر برای زیر دیگ استفاده شود. نصب پمپ های زمینی بر روی فونداسیون انجام می شود

     گرم نکردن یک سیستم گرمایشی، معمولا نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی موتورخانه است و در چنین مواردی، باید پرسیده شود که این سرد شدن، به شکل ناگهانی رخ داده یا به تدریج؟ پاسخ به این سوال در شیوه سرویس و تعمیر اجزای موتورخانه نقشی اساسی دارد. در صورتی که گرم کردن به صورت ناگهانی متوقف شده باشد. بهترین کار این است که در میان دستگاه ها و اجزای مکانیکی موتورخانه، به دنبال عیب باشید. برای مثال ممکن است خرابی پمپ و یا بسته بودن شیر علت این امر باشد. چنانچه اتاق به تدریج از یک طرف سرد و سردتر می شود و حالا بخش کوچکی از رادیاتور گرم باقی مانده است، قبل از هر کاری بایستی رادیاتور را هواگیری کرد

 

جستجوی مطالب